DOI MESIA PENTRU O NATIUNE? PARTEA 2

BARABBA: REBEL  SAU  FIGURA MESIANICA?

Sa continuam studiarea bibliei cu un fragment din studiul facut de Giovanni Santangelo secretelor lui Isus inventat de biserica.

INTRODUCERE

Temaacestui articol este de a lua în considerare personajul Barabba dintr-un punct de vedere diferit fata de cel cu care ne-am obișnuit. Protagonist si el al Patimilor lui Hristos (sau mai degrabă eliberarea sa a inseamnat răstignirea lui Isus), Barabba este descris in Evanghelii doar în această situație limita.

Scripturile sugerează el era un hoț, un zelot fanatic care asasineaza un soldat roman în timpul unei revolte. Dar cine a fost cu adevărat? De ani de zile, orice forma scrisa sau vizuala, care ne duce la el, îl prezintă cu astfel de caracteristici. În fiecare film despre Isus, de exemplu, figura lui Barraba este identificată cu cea a unui patriot lipsit de scrupule, care incearca  sa dea jos guvernul Romei din Ierusalim. Acum vom analiza figura lui Barabba aducand la cunoștința cititorului un mister complex, inexplicabil și șocant în același timp.

IMAGINEA PERSONAJULUI

După cum s-a menționat în introducere, imaginea oficială a personajului Barabba este cea a unui hoț, un anarhist care vrea răstoarne puterea romană care guvernează la Ierusalim. El face parte, sau mai degrabă este un lider al zelozilor care desfasoara  acțiuni de rebeliune împotriva dominatiei lui Tiberius în Iudeea. Cel puțin aceasta este ceea ce ne-a fost transmis de tradiție.

 În relatarea evanghelică, figura lui Barabba apare în timpul izbucnirii unei revolte în care cineva este ucis, probabil, un soldat roman. De asemenea, știm Barabba a fost arestat împreună cu alți rebeli, chiar din cauza acelei revolte. Mulți cercetători ai Sfintelor Scripturi se confruntă cu o îndoială: a fost el cel care a pornit revolta? El a fost un zelot? Întrebările apar spontan, dacă se citesc cu atenție Evangheliile și mai ales diferitele traduceri efectuate dupa ele de-a lungul anilor. De fapt, versetul 16 din capitolul 27 al Evangheliei după Matei spune despre Baraba:

Cel care a fost dus în închisoare din cauza unei revolte care a izbucnit în oraș și pentru crimă

Dacă luăm în considerare Evanghelia lui Marcu (15, 7), găsim expresia:

Un om numit Baraba este în închisoare impreuna cu rebelii care in timpul revoltei au comis o crima.”

Dacă analizămacestedouăpropozițiivedem că:

Matei spune Baraba a fost arestat cu ocaziaunei revolte și a unei crime, nu Barabba era  rebelul care se ridică și comite crima.

• Marcu spune că Barabba era în închisoare cu rebelii care „au comis o crimă.” Acordați multa atenție acestor lucruri: Marcu foloseste verbul la plural „au comis”, atunci în mod clar se referă la rebeli ca autori ai crimei, nu la Barabba.

 Asupra studiuluiacestor fraze unii istorici au susținut că Barabba, probabil, nici nu a fost  un rebel pentru ca el se afla accidental la locul crimei printre mulțimea zguduită de revolta. De ce atunci, inceputul  tulburarilor și crima ii sunt atribuite? Pentru mulți, răspunsul este simplu. La baza este o traducere greșită a textului original. Dacă luăm în considerare traducerea Noului Testament în limbajul curent, aflăm că Barabba era vinovat atat de izbucnirea revoltei cat si de omicidiu.

Era în închisoare pentru că a luat parte la o revoltă și a ucis un om.”

Oamenii de știință care studiaza scripturale susțin că această afirmatie este greșita. Într-adevăr, în conformitate cu ceea ce spune textul original (scris în greacătraducerea fidelă este cea din Evanghelia lui  Marcu:

El a fost în închisoare impreuna cu rebelii care in timpul revoltei au comis o crima.”

Și în Matei:

Cel care a fost dus în închisoare cu ocazia  unei revolte  izbucnite în oraș și pentru crimă.”

După cum puteți vedea, ne gasim in fata unor elementele fundamentale care schimba clasica idee tradițională despre cine ar putea sa fie de fapt Barabba, deși a fost oricum confirmata figura personajului ca a unui fanatic luptător al zelotilor. Dar adevărata problemă nu este acest lucru. Sa analizăm ceea ce ne introduce in enigma.

MISTERUL NUMELUI BARABBA

Tradiția spune acest personaj a fost numit Barabba. Evident, toti cred că Barabba este un nume propriu al unei persoane, dar dacă reluăm ceea ce spun scripturile menționate mai sus, găsim:

Un anumeBarabba(Marcu15: 7).

Cuvântul „un anume” ne spune personajul nu se numea  Barabba , ci era strigat Barabba. În plus, Evangheliile spun era o persoană cunoscută. Până la acest punct, putem fi cu toții de acord. Dacă analizam scrierile în limba originală, ne confruntăm cu expresia greacă leghomenon Barabban„, care se traduce, asa cum am spus mai înainte, cu , un anume Barabba„, care arată în mod clar Barabba” este o porecla, un titlu, un supranume și nu un nume propriu.

Misterul începe abia atunci când se traduce cuvântul Barabba, care este un cuvant de origine aramaică. (limba veche a evreilor)

De fapt, Barabba este Italienizarea   care vine de la Bar Abba„, care înseamnă:  Bar=Fiu,  iar  Abba= Tată, adica FIU DIN TATAL. Evident, cuvântul Abba nu indica un tata fizic, ci un tată spiritual, deci Dumnezeu! Știm, de asemenea evreii nu  îndrăzneau să pronunte numele Domnului (Yhwe) pentru ca este considerat tabu. Numele frecvente pentru a denomina pe  Dumnezeu sant Adonai, Eloah și Abba.

Acum ne întrebăm: dar acest nume nu-i aparținea lui Isus? În plus, Bar Abbaera un titlu mesianic. Cum se face atunci ca un om, ba mai mult, un criminal sa aiba acelasi supara nume? Care era numele  real al lui Barabba?

ISUS SI BARABBA: DOUA FIGURI DE CONFRUNTAT 

Am văzut înțelesul cuvântului Bar Abba„, și am descoperit că era un titlu mesianic și nu doar o poreclă. Știm acest titlu este, conform tradiției, un apelativ care ii era adresat doar lui Isus. Știm că Isus însuși, potrivit Evangheliilor, a spus ca el este fiul lui Dumnezeu, desigur, folosind expresia aramaică de mai sus. În grădina Ghetsimani, Isus vorbeste cu Dumnezeu spunand cuvintele: Abba …. Tata sa se faca nu voia mea, ci voia Ta. ” Până la acest moment totul este in concordanta cu povestea pe care o știm cu toții.

Un lucru socant care ne-a atras atentia la un moment dat, ne-a fost  furnizat de Scripturile  în care istoricii afirma  că au găsit adevăratul numele al hoțului Barabba: el se numea tot  Isus! Este uimitor, dar se pare că acest punct de vedere se reflecta in pagina 101, din Novum Testamentum Latine și Graece in care  expresia greacă originală este Iesoun Barabban (Isus Barabba). Deci, ne aflăm în fața unui nume propriu al persoanei despre care discutam.

Știm de asemenea că numele Jeoshua (Isus) era un nume foarte comun în Ierusalim in acea perioada, și mulți se numeau așa. Și Isus din Nazaret? În conformitate cu ceea ce am spus înainte acest nume i-a apartinut lui Isus, pentru ca era numit asa in Evanghelii. Deci,neconfruntam cucomparațiașocanta: Barabba se numea Isus si in acelasi timp Isus Nazireul era numit Barabba! E imposibil de crezut, dar aceasta este o teza care are o  valoare imensa.

Se ne gândim la procesul pe care  Sinedrul i-l face lui Isus. Marele Preot Caiafa il intreaba pe  inculpat în mod clar „Ești Tu fiul lui Dumnezeu?” (Conform traducerii făcute de-a lungul secolelor). În mod evident, bazandu-ne pe ceea ce am demonstrat mai  devreme despre termenii cu care este definit  Dumnezeu, expresia aramaică ar fi  „Esti Tu Bar Abba ?” (Fiul lui Dumnezeu). Prin urmare, toate coincid.

În procesul tinut de Pilat, prefectul Iudeiiprezentat oamenilor doi acuzați:  doi Isus în același timp, și ambii cu același nume!

 Isus din Nazaret, care a fost acuzat de blasfemie de către Sinedriu, deoarece el s-a proclamat Bar Abba (fiu al lui Dumnezeu), și pe Isus tâlharul subversiv, pe care ei il numeau Isus BarAbba. Toate aceste piese care pana acum cativa ani erau necunoscute, apar acum cu o imensa forta la lumina si pun sub semnul întrebării niste invataminte  istorice milenare. Ce ascunde de fapt povestea asta? Cine au fost și ce reprezintă aceste două personaje care sant puse in discutie?

 

In acest fel  naste o alta intrebare importanta care pune in contradicție istoria cu narațiunea Evangheliilor, care prezintă o situație diferită fata de cea cu care ne-am obișnuit.

DOI MESIA PENTRU O NATIUNE?
CONTRASTUL DINTRE ISTORIE SI EVANGHELII

 Acest capitol este important deoarece ne oferă informatii despre o reinterpretare a evenimentelor istorice discutate aici, care are de a face cu două elemente care intră în conflict cu narațiunea Evangheliilor:

1.     O tradiție evreiască la venirea lui Mesia

Analizând primul punct vă puteți gândi la ceea ce stim cu toții: se astepta un Mesia care va izbăvi  Israelul. Desigur, tradiția, povestirea facuta de Evanghelii ne zugravesc  eliberarea poporului ales ca pe ceva spiritual (eliberarea de păcat). Iubire, fraternitate si iertarea au fost, prin urmare, caracteristicile Mântuitorului, caracteristici care sunt în mod evident în Hristos și pe care el le-a predicat.

Dar există o tradiție antica care este important sa ii fie mentionata pentru ca se refera exact la aceste lucruri: tradiția Eseno – Zelota, care a fost studiata de foarte multe ori dupa cat se pare, si care era larg răspândită în timpul  Nazireilor. În conformitate cu această tradiție (care poate fi studiata din  Manuscrisele de la Qumran, descoperite în deșertul Marii Moarte), evreii așteptau de fapt doi Mesia:

Mesia lui Israel (un lider politic, care ar conduce oamenii in luptă împotriva uzurpatorilor romani)

Mesia lui Aronn (un lider spiritual care ar avea caracteristicile enumerate mai sus).

Potrivit oamenilor de știință această credință religioasă a fost extrem de respectata, și într-adevăr, pentru mulți aceasta este adevărata concepție a evreilor despre sosirea  lui Mesia. De asemenea,  trebuie să explicam modul în care această tradiție este fundamentala pentru o astfel de afirmatie, dar sa nu o lungim si sa explicam in continuarie la ce se refera. Cel mai important lucru acum este de a lua în considerare punctele enumerate în legătură cu acest subiect.

Deci, dacă poporul evreu într-adevăr așteaptă aceste două persoane, atunci trebuie să ne gândim Isus din Nazaret si Barabba au fost, respectiv, Mesia lui Aaron și Mesia lui Israel? Și de ce este condamnat preotul, și nu  liderul politic care lupta pentru a elibera Iudeea de sub jugul Romei? Traditia Eseno-Zelota  este valabila? Dacă da, de ce atunci Evangheliile nu-l menționează?

Toate aceste întrebări se nasc si cresc mai puternic dacă se ia în considerare al doilea punct cheie din această poveste controversată.

2.     Procesul Roman și alegerea  deținutului

Acesta este  momentul in care putem sa vedem cum al doilea element istoric se ciocnește cu povestea Evangheliilor. Scripturile ne spun că Sinedriul, după ce l-a judecat sumar pe Isus, L-a dus în fața prefectului (nu procurator cum se spune) Pilat din Pont pentru a fi rejudecat și condamnat din nou. Evangheliile spun Pilat nu a văzut nici o vina in acuzatiile facute lui Isus și caută o modalitate de a fi în  eliberat. Din acest moment intra in scena  Barabba și se face clasica alegere a prizonierului. De fapt, Evangheliile spun:

Guvernatorul a fost obișnuit ca la fiecare sărbătoare de Paște, sa elibereze la solicitarea poporului unul din  prizonierii pe care oamenii il doreau liber.
(Matei 27, 15-26; paralel Marcu 15, 2-15, Luca 23 și Ioan 19: 13-25, 4-16).

Aceasta relatare facuta de Evanghelii nu are absolut nici o bază istorică. Nu exista oameni de știință care sa susțina că romanii aveau obiceiul de a aplica amnistitia cu ocazia sărbătorilor popoarelor cucerite, ci doar in cazul in care se organizau festivitati romane. Din acest motiv era imposibil ca sa elibereze in Palestina condamnați pentru infracțiuni grave de răzvrătire impotriva sistemului care in mod normal erau condamnati la moarte .

Figura luiPilat zugravit in aceste circumstante ca fiind un om milos care fara sa vrea se gaseste in situatia de a-l condamna pe Isus, este doar o imagine zugravita de Evanghelii, iar ceea ce este povestit acolo este fals. Istoria îl prezintă într-un mod complet diferit. Pilat a fost in realitate un om sângeros, corupt, mincinos, las, tiran, care este vinovat de crime oribile. În Talmud există cuvinte de foc împotriva lui, iar istoricul Giuseppe Flavio, în scrierile sale, il arată așa cum a fost în realitate. Prin urmare, este de neconceput ca prefectul roman a încercat sa il scape pe Isus, așteptand ca poporul sa faca alegerea.

Noi nu vrem să discutam acum despre responsabilul real al mortii lui Isus (pentru că despre acesta se discuta deja foarte mult in ultimul timp), dar știm că Isus din Nazaret il deranja extrem de mult pe Pilat (despre cum și de ce vom vorbi alta data), contrar a ceea ce spun Scripturile. Cu toate acestea, o alegere, se pare ca a fost făcuta si este firesc sa ne punem anumite întrebări.

În cazul în care in prezenta lui Pilat, au existat două persoane importante pentru poporul evreu, de ce a fost eliberat cel care avea cea mai mare vina?  De ce ii este atribuită lui Isus din Nazaret, vina de „lesa maestà”  pentru că s-a proclamat Rege al Iudeilor” când acest titlu s-ar fi potrivit  mult  mai bine unui luptător ca Barabba? Dacă traditia eseniană a celor doi Mesia este fundamentala, de ce a fost ucis Mesia  sacerdotul, sfantul? Luptătorul Mesia nu ar fi fost un pericol mult mai real pentru Roma? Intrebari complicate carora este dificil sa li se dea un raspuns.

 Conform Istoriei, nu a existat niciodata obiceiul roman de a libera prizonierii  în timpul Paștelui evreu. Ce sa întâmplat de fapt? Dar dacă s-a întâmplat ceea ce spun Scripturile, cine este cu adevărat personajul enigmatic numit Barabba? Un bandit clasic subversiv sau Mesia luptătorul si liderul miscarii Eseno-Zelote? O altă componentă care ne face să ne gândim este  urmatoarea: inainte ca oamneii sa  aleaga pe cel care va fi eliberat, Pilat, cui i-a pus intrebarea Tu ești Regele Iudeilor?”.

Exista multe studii efectuate pe această temă care au generat o infinitate de pareri, de ipoteze de marturii. Vom vedea acesta intrebare  este contrazisă pe de o parte, în timp ce, de cealaltă parte se naste o teză mult mai complexa și mai naucitoare.

CINE A MURIT PE GOLGOTA?  

Înainte de a continua călătoria noastră asupra misterul Barabba„, ne simțim obligați să subliniem că ceea ce ve-ti citit este una dintre multele pareri care exista pe tema acest subiect. Autorul articolului, adica eu,  in ciuda faptului ca am primit sacramentele catolice, ma indepartez de foarte multe dogme bisericesti. Nu vreau sa atac credinta nimanui si nimeni nu este obligat sa ma creada.

 Revenind la subiect, exista un studiu care a analizat ceea ce se spune despre  tradiția alegerii de prizonieri, iar de cealalta parte acesta considera valida traditia Eseno-Zelota . Mai mult decât atât, după unii, termenul Hristos (uns al lui Dumnezeu)” nu este un nume religios, ci politic, care aparține lui  Barabba  nu lui Isus din Nazaret! Să ne uităm la punctele cheie ale studiului care s-a facut  asupra originalului Novum Testamentum Latine” în conformitate cu teoriile a nenumărati savanți:

1.     Isus Barabba (Nazareul) este personajul despre care vorbeste Evanghelia lui Toma și Pistis Sophia, în care Mântuitorul este numit doar Isus” și nu Hristos” sau Isus Hristos.”

2.     Personajul cu caracter instigator la revoltă împotriva romanilor, care era vinovat de de omor, nu era  Isus Barabba ci personajul numit Cristos (hotul?).

3.     Faimoasele cuvinte ale lui Pilat: „Nu găsesc nici o vină în omul acesta”, au fost cu adevarat pronunțată de Pilat, dar el nu i se adresa lui la Cristos ci lui  Isus Barabba, care, pentru caracterul sau non-violent in predicare  nu a fost considerat periculos de către autorități.

4.     Evreii au cerut cu glas tare eliberarea lui Isus  Barabba în locul lui Isus Cristos, pentru faptul ca era liderul spiritual al Esenienilor, pentru căile Lui non-violente și pentru marea sa intelepciune. Isus Barabba a fost considerat de către preoții evrei, în ciuda diferențelor religioase, demn de respect,  un om care nu merita moartea.

5.     Eliberarea nu i s-a facut personajului negativ”, ci, celui  pozitiv”, adică lui Isus Barabba. Personajul  poreclit Cristos” a fost de fapt condamnat la moarte de către Pilat pentru infracțiunile de omor și de răzvrătire și a fost crucificat pe Golgota.

CONCLUZII

Am ajuns în cele din urmă la final. Am dezbatut o tema  foarte complexa și fără un răspuns final. Dubii mai raman dar problema asupra identitatii lui Barabba continua. Potrivit unora a existat numai un Isus Barabba pe care biserica l-a împartit în două personaje, în care Isus din Nazaret nu a fost doar un profet ci si  un lider al unei miscari armate. (acest lucru este demonstrat de episodul din Ghetsimani, când Petre taie urechea unui slujitor al marelui preot, cu o sabie). În „Queste du Graal”. Barabba  este văzut în figura ucenicului Tadeu, care a fost un zelot.

Pentru altii omul răstignit ar fi luptătorul, nu profetul. Miscarea  eseniană este cu adevarat  punctul central din care s-a inspirat  venirea lui Mesia? Au existat doi  Isus cu același nume? Cine a știut totul și a ținut adevarul ascuns? Evangheliile pe care le știm, au fost elaborate astfel încât sa ascunda adevaratele fapte petrecute? Reconstruire totul dupa două milenii de istorie este un pic imposibil, chiar daca se crede  că Isus a murit pe Golgota asa cum știm cu toții.

Sursele acestui puzzle sunt cele menționate în întregul articol, dar incertitudini mai exista. Care este adevărul?  Poate, tot adevarul nu il vom afla niciodata, dar nu se poate ignora faptul cele două cuvinte Bar Abba  ascund o semnificatie mult mai profundă și mai complicata decât pare.

AUTOR:Giovanni Santangelo,

 TRADUCERE DIN ITALIANA  DE GABRIELA DOBRESCU

FONTE: http://www.homolaicus.com/nt/vangeli/barabba.htm

CITITI SI PARTEA 1 SI 3 : https://extraterestriiprintrenoi.wordpress.com/2013/12/28/gamala-secretul-originii-lui-isus-partea-1/

https://extraterestriiprintrenoi.wordpress.com/2014/01/03/isus-cristos-si-zodiacul-partea-3/

Anunțuri

Un gând despre „DOI MESIA PENTRU O NATIUNE? PARTEA 2

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s